Zonnepanelen

Onze nieuwe werkwijze voor het leggen van zonnepanelen 

We hebben goed nieuws. Al onze huurwoningen die geschikt zijn, krijgen zonnepanelen. Huurders betalen daar geen vergoeding voor. En voor de huurders die al zonnepanelen hebben, is de maandelijkse vergoeding vervallen. In de veelgestelde vragen Gebruiksvergoeding zonnepanelen vindt u hier meer informatie over.

We doen dit omdat we de aarde en onze huurders willen helpen. Alle huurders met zonnepanelen profiteren van de zonnestroom. Dus voordeel voor u en voor de aarde.

We leggen zonnepanelen per buurt en per gebouw
We moeten daarbij rekening houden met veel verschillende factoren. Deze factoren bepalen de volgorde van het leggen. Is uw buurt of gebouw aan de beurt, dan krijgt u een brief van ons.

Uitlegfilmpje zonnepanelen

Zonnepanelen zijn beter voor het milieu omdat er geen fossiele brandstof nodig is om stroom op te wekken. Stroom van de zon geeft geen CO2-uitstoot. Meer uitleg over zonnepanelen vindt u in het filmpje hieronder:

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Hoe werken zonnepanelen?

Algemeen

Zonnepanelen zetten zonnestraling om in stroom die u direct kunt gebruiken. Zonnepanelen werken het beste bij zonlicht. Maar ook bij bewolkt weer en in de winter wekken ze stroom op. 

Leveren de zonnepanelen op een zonnige dag meer stroom op dan u op dat moment nodig heeft, dan gaat die stroom terug naar uw energieleverancier. Als de zon niet schijnt wekken de zonnepanelen minder stroom op. Wat u dan tekort komt, komt van uw eigen energieleverancier. 

Zonnepanelen moet u zelf aanmelden bij netwerkbeheerder Enexis. 

1. Surf naar www.energieleveren.nl
2. Vul uw adresgegevens en de laatste 6 tekens van uw meternummer in.
3. Vul uw contactgegevens in en bevestig uw e-mailadres.
4. Vul de gegevens van uw zonnepanelen in.

Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

Algemeen

Nee, u mag zelf geen zonnepanelen op uw woning plaatsen. 

Ik heb zonnepanelen. Moet ik hiervoor een verzekering afsluiten?

Algemeen

Nee dat hoeft u niet. Als er brand of een andere calamiteit ontstaat door het niet goed functioneren van de zonnepanelen, valt dit onder de opstalverzekering van ’thuis.

Wat is salderen?

Algemeen

Als u meer stroom opwekt met zonnepanelen dan u op dat moment verbruikt, dan gaat die stroom terug naar de energieleverancier (teruglevering).

Verbruikt u meer stroom dan de zonnepanelen op dat moment opwekken, dan neemt u stroom af van de energieleverancier (verbruik).

Het verbruik en de teruglevering mogen tegen elkaar worden weggestreept. Dat heet salderen.

Wekken de zonnepanelen in een jaar meer op dan dat u verbruikt, dan krijgt u over dit ‘overschot’ een vergoeding. Per energiebedrijf is de vergoeding verschillend.

Wat is een omvormer?

Algemeen

De omvormer maakt zonnestroom geschikt voor het elektriciteitsnet. Op het schermpje ziet u hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken.

Wat is monitoring bij zonnepanelen?

Algemeen

Met een internetverbinding kan 365zon op afstand kijken of het systeem goed werkt. Is de opbrengt minder dan verwacht? Dan neemt 365zon contact met u op.

Voordeel voor u als huurder is dat storingen sneller zichtbaar worden en 365zon ze sneller op kan lossen. U betaalt daar geen extra kosten voor.  

Kan ik zien hoeveel stroom mijn zonnepanelen opleveren?

Algemeen

Ja, dat kunt u zien op de omvormer.
Als u kiest voor het aansluiten van de zonnepanelen op internet dan kunt u de opbrengst ook digitaal volgen. Via een app ziet u hoeveel de panelen opleveren. 365zon geeft daarover uitleg bij de installatie van de panelen.

Krijg ik een slimme meter als ik kies voor zonnepanelen?

Algemeen

Zonnepanelen moet u aanmelden bij netwerkbeheerder Enexis. Dit doet u door op deze link te klikken www.energieleveren.nl.

Heeft u niet de informatie die gevraagd wordt bij het aanmelden? Neem dan contact op met 365Zon, telefoonnummer (040) 304 60 98. De informatie kunt u ook vinden onder de vraag 'Hoe werken zonnepanelen'.

Als u de zonnepanelen heeft aangemeld, neemt Enexis contact met u op. Zij bieden u aan om de meter (gratis) te vervangen door een slimme meter. Op een slimme meter ziet u hoeveel zonnestroom u aan het net levert en hoeveel stroom u van het net afneemt. 

U als huurder (en dus niet ’thuis) beslist of de meter vervangen wordt. De netwerkbeheerder Enexis is de eigenaar van de (slimme) meter. Wij adviseren u om het voor de zekerheid ook nog even aan uw eigen energieleverancier door te geven.

Hoe krijg ik de opbrengst van de zonnepanelen terug?

Algemeen

De opbrengst krijgt u terug van uw energieleverancier bij de jaarafrekening.

Als u dat wilt, dan kunt u het maandelijks voorschotbedrag verlagen. Daarvoor moet de u contact opnemen met de  energieleverancier en doorgeven dat er zonnepanelen op uw woning liggen. 

Wat moet ik doen als er een storing is aan mijn zonnepanelen?

Algemeen

Als de omvormer of zonnepanelen niet of niet goed werken, dan kunt u bellen naar 365zon op telefoonnummer (040) 30 46 098 of een e-mail sturen naar zonnepanelen@365zon.nl. 

Als de omvormer of zonnepanelen niet of niet goed werken en u woont in complex 251 Snuitlibel dan kunt u bellen naar Lens Energie op telefoonnummer 020 618 37 94.

Als de omvormer of zonnepanelen niet of niet goed werken en u woont in complex 562 Brabantialaan (Stamperij) dan kunt u bellen naar Sungivety op telefoonnummer 020 309 09 29.

Storingen worden gratis verholpen.  

Mag ik mijn zonnepanelen zelf schoonmaken?

Algemeen

U mag zelf de zonnepanelen niet schoonmaken. Dit geeft risico op schade.

Er zit een laagje op de panelen, zodat ze bij een regenbui weer ‘schoon’ regenen.

Als u een probleem heeft met de opbrengst van de zonnepanelen, neemt u dan contact op met ’thuis op telefoonnummer (040) 24 99 999.

Wat gebeurt er met de zonnepanelen als de huurder verhuist?

Algemeen

De zonnepanelen blijven op het dak liggen. De volgende huurder huurt de woning inclusief zonnepanelen. Heeft de huurder zelf zonnepanelen gekocht bij 365zon? Dan neemt ’thuis bij verhuizing de installatie van de huurder over als deze in goede staat is. De huurder krijgt een overnamevergoeding op basis van afschrijving in 15 jaar. De prijs wordt berekend over de totale setprijs.

Gaat ’thuis nog meer duurzaamheidsmaatregelen uitvoeren?

Algemeen

Naast het afschaffen van de gebruiksvergoeding voor zonnepanelen, zijn ook isolatiemaatregelen zonder vergoeding te verkrijgen (zoals dubbelglas i.p.v. enkelglas). Voor meer informatie over de isolatiemaatregelen kunt u ons bellen op (040) 24 99 999.

Daarnaast worden de komende jaren ook planmatig zonnepanelen gelegd op o.a. onze appartementencomplexen.

Wanneer is mijn woning geschikt voor zonnepanelen?

Algemeen

Uw woning is geschikt voor zonnepanelen als

  • het dak van uw woning groot en stevig genoeg is om zonnepanelen op te leggen;
  • het dak gunstig ligt ten opzichte van de zon en er geen schaduw is van bijvoorbeeld bomen. 

Wanneer is mijn woning aan de beurt voor het plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

We leggen zonnepanelen per buurt en per gebouw. We moeten daarbij rekening houden met veel verschillende factoren. Deze factoren bepalen de volgorde van het leggen.

Is uw buurt of gebouw aan de beurt, dan krijgt u een brief van ons. De organisatie die de zonnepanelen legt neemt daarna contact met u op. Zij komen bij u langs en bespreken de mogelijkheden met u.

Ik heb een koopwoning. Plaatst ’thuis hier ook zonnepanelen op?

Algemeen

Nee, helaas dit doet ’thuis niet. U moet deze zelf aanschaffen.