Zonnepanelen

Als huurder van ’thuis kunt u kiezen voor zonnepanelen op uw woning. In totaal willen wij op 5.000 huurwoningen zonnepanelen leggen. We werken hiervoor samen met Woonbedrijf, Woningbelang en Woningstichting de Zaligheden.

Zonnepanelen zijn beter voor het milieu omdat er geen fossiele brandstof nodig is om stroom op te wekken. Stroom van de zon geeft geen CO2-uitstoot. En u bespaart op uw energielasten. ’thuis betaalt de kosten voor de aanleg van de zonnepanelen. Als huurder betaalt u een vast bedrag per maand via de servicekosten. 

Meer uitleg vindt u in de infograhic zonnepanelen en in het onderstaande filmpje:

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Kan ik overstappen naar elektrisch koken?

Algemeen

Voor vragen over elektrisch koken kunt u ons op werkdagen van van 8.30 tot 17.00 uur bellen op (040) 24 99 999. U kunt uw vraag ook in een e-mail sturen naar info@mijn-thuis.nl of via Whatsapp naar nummer (06) 31 789 007.

Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

Algemeen

U mag zonnepanelen op uw woning plaatsen. U moet daarvoor eerst een aanvraag doen voor een Zelf Aangebrachte Verandering (ZAV). Dat kan door te klikken op de groene knop 'Zelf Aangebrachte Verandering aanvragen'.
Meer informatie leest u in de flyer 'Zelf uw woning aanpassen'. Vanaf het moment dat u goedkeuring heeft ontvangen, kunt u aan de slag. 

Maar u kunt natuurlijk ook gebruik maken van het aanbod van ’thuis waarbij ’thuis deze panelen op uw woning legt. Zie daarvoor de vraag: Ik wil zonnepanelen op mijn woning. Hoe regel ik dat?

Kan ik met een huurachterstand ook kiezen voor zonnepanelen?

Algemeen

U kunt informeren bij de afdeling Huurincasso of u in aanmerking komt voor zonnepanelen.

Ik heb zonnepanelen. Moet ik hiervoor een verzekering afsluiten?

Algemeen

Nee dat hoeft u niet. Als er brand of een andere calamiteit ontstaat door het niet goed functioneren van de zonnepanelen, valt dit onder de opstalverzekering van ’thuis.

Ik wil zonnepanelen op mijn woning. Hoe regel ik dat?

Algemeen

Heeft u interesse in zonnepanelen? Meld dit dan bij ons via de groene knop 'Interesse melden zonnepanelen'. Wij zorgen er dan voor dat 365zon contact met u opneemt. Zij kijken of uw woning geschikt is voor zonnepanelen. Als uw woning geschikt is krijgt u van 365zon direct een aanbieding. In deze brief staan de kosten en mogelijke opbrengsten.

Meer informatie leest u in de Infographic Zonnepanelen.

Woont u in een flatgebouw? Helaas, dan plaatsen wij geen zonnepanelen.

Bij maisonnettes kan in overleg met de technisch beheerder gekeken worden of en hoeveel panelen op het dak passen.

Heeft u een koopwoning? Ook dan plaatsen wij geen zonnepanelen. U mag rechstreeks contact opnemen met 365zon.

Waarom bieden jullie zonnepanelen aan?

Algemeen

Door het plaatsen en gebruiken van zonnepanelen is minder fossiele brandstof nodig om stroom op te wekken. Stroom van de zon geeft geen CO2-uitstoot. Ook kunnen onze huurders met zonnepanelen besparen op de kosten voor energie.

Hoe bieden jullie zonnepanelen aan?

Algemeen

Als een huurwoning geschikt is voor zonnepanelen krijgt de huurder een brief met een voorstel van ons. Niet alle huurders krijgen op hetzelfde moment een voorstel. De aanbiedingen verspreiden we over een aantal jaren.

Hoe werken zonnepanelen?

Algemeen

Zonnepanelen zetten zonnestraling om in stroom die u direct kunt gebruiken. Zonnepanelen werken het beste bij zonlicht. Maar ook bij bewolkt weer en in de winter wekken ze stroom op. 

Leveren de zonnepanelen op een zonnige dag meer stroom op dan u op dat moment nodig heeft, dan gaat die stroom terug naar uw energieleverancier. Als de zon niet schijnt wekken de zonnepanelen minder stroom op. Wat u dan tekort komt, komt van uw eigen energieleverancier. 

365Zon meldt de installatie van uw zonnepanelen aan bij Energieleveren.nl
Soms duurt de verwerking daarvan wat langer. Als de installatie van uw zonnepanelen nog niet is aangemeld mag u dit ook altijd zelf doen. Het maakt niet uit als de aanmelding dubbel doorkomt.

U kunt uw zonnepanelensysteem ook zelf aanmelden
1. Surf naar www.energieleveren.nl
2. Vul uw adresgegevens en de laatste 6 tekens van uw meternummer in.
3. Vul uw contactgegevens in en bevestig uw e-mailadres.
4. Vul de gegevens van uw zonnepanelen in.

De gegevens van uw zonnepanelen:
AC- of uitgangsvermogen omvormer in kiloWatt (kW)
5 panelen = 1.5 kW
6 panelen = 2 kW
8 panelen = 2.5 kW
9 panelen = 3 kW
10 panelen = 3 kW
12 panelen = 3.6 kW

Aantal zonnepanelen:
Het aantal zonnepanelen dat u geplaatst heeft.

Vermogen per zonnepaneel in Wattpiek (Wp):
355 WP

Merk omvormer:
Goodwe

Type omvormer:
5 panelen = GW1500XS
6 panelen = GW2000XS
8 panelen = GW2500XS
9 panelen = GW3000XS
10 panelen = GW3600XS
12 panelen = GW3600XS

Aanwezigheid elektriciteitsopslag:
Niet aanwezig

Datum inbedrijfname:
De installatiedatum van de zonnepanelen.

Wanneer is een woning geschikt voor zonnepanelen?

Algemeen

Dat hangt af van:

  • hoe het dak ligt (op het zuiden, noorden, oosten of westen)
  • de bouw van het dak
  • of er voldoende schaduwvrije ruimte is op het dak
  • of er de volgende jaren dakvervanging is gepland

Hoeveel zonnepanelen kan ik plaatsen op mijn dak?

Algemeen

U kunt kiezen uit 6, 8, 9, 10 of 12 zonnepanelen. De persoon die de zonnepanelen installeert adviseert over het aantal panelen. Hij kijkt daarvoor naar de grootte en bouw van het dak en het stroomverbruik van de huurder.

Huurders kunnen zonnepanelen huren of kopen.

Wat kost het mij om zonnepanelen te huren? En wat is mijn voordeel?

Algemeen

Servicekosten – opbrengst = het voordeel

Hoeveel uw voordeel precies is, hangt af van:

  • het aantal zonnepanelen
  • de zonuren
  • hoe het dak ligt
  • schaduw
  • de prijs van stroom

Bij het schouwbezoek bekijkt de monteur de situatie van de huurder en maakt een berekening op maat.

In de bijlage 'Overzicht opbrengsten en kosten zonnepanelen' ziet u uw voordeel bij verschillende aantallen zonnepanelen. Hoeveel het voordeel in de toekomst precies zal zijn, hangt onder andere af van wat de overheid beslist over salderen. ’thuis zorgt er in ieder geval voor dat haar huurders ook in de toekomst voordeel houden.

U gaat betalen als de zonnepanelen werken en zonnestroom opwekken. Vanaf de 1e dag van de daaropvolgende maand betaalt u de maandelijkse servicekosten.  

Klopt het dat het bedrag dat ik elke maand betaal voor de zonnepanelen 25 jaar niet verandert?

Algemeen

Ja dat klopt als de zonnepanelen zijn gelegd op een eengezinswoning waar eerder nog geen zonnepanelen lagen. Huurders betalen dan 25 jaar (zo lang gaan zonnepanelen technisch mee) elke maand een vast bedrag via de servicekosten. Onderhoud, reparatie of vervanging, monitoring en verzekering zijn inbegrepen. Deze kosten hebben geen invloed op de huurtoeslag. Elk jaar bepalen we het nieuwe vaste maandelijkse bedrag voor huurders die dat jaar kiezen voor zonnepanelen.

Als zonnepanelen tijdens de bouw op nieuwe woningen zijn gelegd dan is de situatie anders. Dan is het afhankelijk van de afspraken met de bewoners en is er vaak wel sprake van een jaarlijkse aanpassing.

Wat voor zonnepanelen worden gelegd en wie plaatst ze?

Algemeen

De panelen zijn van het merk Canadian Solar, type all-black mono-cristalline (zwart met  donkere rand).  Afmeting is ongeveer 1,765 x 1,048 meter per paneel en het vermogen is 350 Wp.

Het bedrijf 365zon plaatst voor ons de zonnepanelen.

Wat is salderen?

Algemeen

Als u meer stroom opwekt met zonnepanelen dan u op dat moment verbruikt, dan gaat die stroom terug naar de energieleverancier (teruglevering).

Verbruikt u meer stroom dan de zonnepanelen op dat moment opwekken, dan neemt u stroom af van de energieleverancier (verbruik).

Het verbruik en de teruglevering mogen tegen elkaar worden weggestreept. Dat heet salderen.

Wekken de zonnepanelen in een jaar meer op dan dat u verbruikt, dan krijgt u over dit ‘overschot’ een vergoeding. Per energiebedrijf is de vergoeding verschillend.

Waarom werkt ’thuis samen met Woonbedrijf, Woningbelang en Woningstichting de Zaligheden?

Algemeen

Dat doen we omdat we alle drie duurzaamheid belangrijk vinden. Niet alleen voor een beter klimaat, maar ook om de woonlasten van de huurders in de hand te houden. Door samen te werken hebben we voordelen op het gebied van inkoop en communicatie.

Wat is een omvormer?

Algemeen

De omvormer (merk Goodwe) maakt zonnestroom geschikt voor het elektriciteitsnet. Op het schermpje ziet de huurder hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken. Meestal wordt de omvormer op de zolder opgehangen. Van daaruit gaat een kabel naar de meterkast. De medewerkers van 365zon werken de kabel zoveel mogelijk weg.

Meer informatie leest u op het Informatieblad omvormer.

Hoe krijg ik de opbrengst van de zonnepanelen terug?

Algemeen

De opbrengst krijgt u terug van uw energieleverancier bij de jaarafrekening.

Als u dat wilt, dan kunt u het maandelijks voorschotbedrag verlagen. Daarvoor moet de u contact opnemen met de  energieleverancier en doorgeven dat er zonnepanelen op uw woning liggen. 

Kan ik zien hoeveel stroom mijn zonnepanelen opleveren?

Algemeen

Ja, dat kunt u zien op de omvormer.
Als u kiest voor het aansluiten van de zonnepanelen op internet dan kunt u de opbrengst ook digitaal volgen. Via een app ziet u hoeveel de panelen opleveren. 365zon geeft daarover uitleg bij de installatie van de panelen.

Wat moet ik doen als er een storing is aan mijn zonnepanelen?

Algemeen

Als de omvormer of zonnepanelen niet of niet goed werken, dan kunt u bellen naar 365zon op (040) 30 46 098 of een e-mail sturen naar zonnepanelen@365zon.nl. Storingen worden gratis verholpen.  

Wat is monitoring?

Algemeen

Met een internetverbinding kan 365zon op afstand kijken of het systeem goed werkt. Is de opbrengt minder dan verwacht? Dan neemt 365zon contact met u op.

Voordeel voor u als huurder is dat storingen sneller zichtbaar worden en 365zon ze sneller op kan lossen. U betaalt daar geen extra kosten voor.  

Krijg ik een slimme meter als ik kies voor zonnepanelen?

Algemeen

Zonnepanelen moeten aangemeld worden bij netwerkbeheerder Enexis. 365zon doet dat voor u.
Daarna neemt Enexis contact met u op. Zij bieden u aan om de meter (gratis) te vervangen door een slimme meter. Op een slimme meter ziet u hoeveel zonnestroom u aan het net levert en hoeveel stroom u van het net afneemt.

U als huurder (en dus niet ’thuis) beslist of de meter vervangen wordt. De netwerkbeheerder Enexis is de eigenaar van de (slimme) meter. 

Wat gebeurt er met de zonnepanelen als de huurder verhuist?

Algemeen

De zonnepanelen blijven op het dak liggen. De volgende huurder huurt de woning inclusief zonnepanelen. Heeft de huurder zelf zonnepanelen gekocht bij 365zon? Dan neemt ’thuis bij verhuizing de installatie van de huurder over als deze in goede staat is. de huurder krijgt een overnamevergoeding op basis van afschrijving in 15 jaar. De prijs wordt berekend over de totale setprijs.

Mag ik mijn zonnepanelen zelf schoonmaken?

Algemeen

U mag zelf de zonnepanelen niet schoonmaken. Dit geeft risico op schade.

Er zit een laagje op de panelen, zodat ze bij een regenbui weer ‘schoon’ regenen.

De panelen worden alleen schoongemaakt als er sprake is van verontreiniging die er niet afregent en als de afgesproken opbrengst te laag wordt. U mag dan contact opnemen met Woonstichting ’thuis telefoonnummer (040) 24 99 999.