Info nieuwe huurder

Gefeliciteerd met je nieuwe woning! We wensen je veel woonplezier en hopen dat je je snel thuis voelt. Grote kans dat je nog een boel vragen hebt over de eerste periode als nieuwe huurder. De belangrijkste vind je hieronder.
Kijk voor meer informatie ook op de 'Checklist nieuwe huurder' en onder de knop 'Ik huur' op deze website. Mocht je toch nog vragen hebben, bel ons dan op (040) 24 99 999. Wij helpen je graag verder.

Veel gevraagd over Info nieuwe huurder

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

In de meeste gevallen teken je de huurovereenkomst digitaal vóórdat je de sleutels van je woning krijgt. De verhuurmakelaar legt je uit wanneer je de huurovereenkomst precies krijgt en hoe je deze digitaal kunt ondertekenen. 

Vóórdat je de sleutels van je woning krijgt, moet je de eerste verhuurnota betalen.

Als u niet digitaal kunt ondertekenen, dan kun je met de verhuurmakelaar andere afspraken maken. Bijvoorbeeld dat je de huurovereenkomst ondertekent tijdens de sleuteloverdacht in de woning. 

Wat gebeurt tijdens de oplevering van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Tijdens de oplevering gaat onze verhuurmakelaar samen met jou door de woning. De makelaar noteert de overnames, meterstanden en bijzonderheden in een opleverrapport. Ook maakt hij/zij afspraken met jou over mogelijk nog uit te voeren werk. Deze afspraken worden ook vastgelegd in het opleverrapport. Dit zogenaamde woningaanvaardingsrapport sturen we je toe per e-mail. 

Je krijgt de sleutels pas als de huurovereenkomst is getekend en de eerste verhuurnota is betaald

Je ontvangt de huurovereenkomst eerder via de e-mail. Als je de huurovereenkomst niet digitaal kunt ondertekenen, dan maak je met de verhuurmakelaar andere afspraken. Bijvoorbeeld dat je de overeenkomst tekent tijdens de oplevering (vóór je de sleutels van ons krijgt).

De eerste verhuurnota moet altijd betaald worden vóór de oplevering. Als je geen e-mail hebt, dan kun je de eerste verhuurnota betalen door zelf een overboeking te doen via je bank. Vermeld hierbij in de omschrijving het adres van je woning en 'eerste verhuurnota'.

Kan ik een plattegrond van mijn huurwoning krijgen?

Algemeen

Ja, dat kan. Als je ons belt of e-mailt, dan sturen wij jou die toe. De afmetingen op een plattegrond kunnen afwijken van de werkelijke situatie. Voordat je gordijnen, vloerbedekking of andere zaken bestelt, kun je beter zelf de woning nameten.

Moet ik me inschrijven bij de gemeente?

Algemeen

Ja, je moet je verhuizing doorgeven binnen vier weken vóór, of uiterlijk vijf dagen nadat je adres verandert. Dit doe je bij de gemeente waar jouw nieuwe woonadres is. Gemeenten mogen een boete geven van maximaal € 325 als je belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeeft. Je kunt dit ook regelen via de website van die gemeente. De gemeente schrijftt je dan in in de basisadministratie (GBA). De gemeente zorgt er automatisch voor dat je uitgeschreven wordt bij de gemeente, of op het adres waar je eerst woonde.

Wanneer betaal ik mijn 1e huur?

Algemeen

Je krijgt voor de sleuteloverdracht een betaallink via Postex waarmee je de eerste verhuurnota betaalt. Je moet deze betaling voldaan hebben voor de sleuteloverdracht.

Als je geen e-mail hebt dan kun je deze de eerste verhuurnota betalen door zelf een overboeking te doen via je bank. 

Ik ben vergeten de meterstanden door te geven aan de energieleveranciers. Hebben jullie de beginstanden voor mij?

Algemeen

Ja, die vind je in het woningaanvaardingsrapport. Die heb je direct na de oplevering via e-mail van ons gekregen. Kun je het rapport niet vinden? Bel ons dan op (040) 24 99 999.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Algemeen

Stuur de post 'retour afzender'. Streep het adres door en vermeld 'retour afzender'. Een postzegel is niet nodig. In verband met de privacy geven wij het nieuwe adres van de vertrokken huurder niet door.