Wat zijn voorbeelden van servicekosten?
Algemeen
Voorbeelden van servicekosten zijn: stroomverbruik, verwarmingskosten of water voor algemene ruimtes, kosten voor de lift, schoonmaakkosten en groenonderhoud.
Naast de maandelijkse netto huur (kale huur) betalen veel huurders een bedrag aan servicekosten. Dit is een vergoeding voor extra diensten, zoals schoonmaak van algemene ruimten, elektriciteit, water en tuinonderhoud.
Het bedrag dat u betaalt voor de servicekosten is een voorschot. Aan het begin van het nieuwe jaar verrekenen wij de precieze kosten met de door u betaalde voorschotten. U ontvangt voor 1 juli hiervan een afrekening en als het nodig is passen wij de voorschotten aan.
Let op: heeft u uw afrekening servicekosten niet ontvangen voor 1 juli? Dan ontvangt u van ons een brief waarin staat dat deze later is. Uw afrekening servicekosten ontvangt u dan zo snel mogelijk.
Voorbeelden van servicekosten zijn: stroomverbruik, verwarmingskosten of water voor algemene ruimtes, kosten voor de lift, schoonmaakkosten en groenonderhoud.
Dat staat in de huurovereenkomst. Woont u al langer in de woning? Kijk dan in de brief van de jaarlijkse huuraanpassing. Die ontvangt u ieder jaar voor 1 mei. U kunt bij ons ook een huurspecificatie aanvragen via de groene knop Huurspecificatie aanvragen.
Voor de verdeling van de servicekosten volgen we de afspraken hierover van de huurcommissie. Informatie vindt u op de website www.huurcommissie.nl.
Energiekosten die u via de servicekosten betaalt, is voor verbruik in de algemene ruimtes. Bijvoorbeeld verlichting van portiek, galerijen en bergingen en stroomverbruik van liften.
De kosten van leegstaande woningen betalen wij. De totale servicekosten worden verdeeld over alle woningen in het gebouw.
U betaalt maandelijks een bedrag vooruit voor servicekosten. In uw huurovereenkomst ziet u een overzicht van de servicekosten. Met de informatie van de echte kosten rekenen wij jaarlijks met u af. Betaalde u teveel vooruit? Dan krijgt u geld terug. Waren de echte kosten hoger dan het door u vooruit betaalde bedrag? Dan betaalt u bij. Een overzicht van de kosten en de vooruit betaalde bedragen staat op uw afrekening.
U krijgt de servicekosten terug op uw eigen rekening. Dit rekeningnummer melden wij ook in de eindafrekening.
Wij maken kosten voor het opstellen, boeken en betalen van rekeningen en afrekeningen. Een deel van die kosten berekenen wij aan u door.
Het vooruit te betalen bedrag voor servicekosten passen wij één keer per jaar aan. Meestal op 1 juli. Het nieuwe vooruit te betalen bedrag staat in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. Deze ontvangt u van ons voor 1 mei. De afrekening servicekosten is nog niet klaar voor 1 mei. U krijgt van ons een aparte brief voor de aanpassing van de servicekosten.
U ontvangt de afrekening ieder jaar voor 1 juli. U krijgt de afrekening voor de periode dat u in de woning woonde in het voorgaande jaar.
Heeft u uw afrekening servicekosten niet ontvangen voor 1 juli? Dan ontvangt u van ons een brief waarin staat dat deze later is. Uw afrekening servicekosten ontvangt u dan zo snel mogelijk.
Wij ontvangen van onze leveranciers elk jaar de afrekening. Die rekeningen zijn de basis voor de afrekening van uw servicekosten. Onze leveranciers geven ons nieuwe prijzen door. Deze nieuwe prijzen gebruiken wij voor het berekenen van de nieuw vooruit te betalen bedragen.
De servicekosten over het voorgaande jaar rekenen wij voor 1 juli van het nieuwe jaar met u af. Op uw nieuwe adres krijgt u de afrekening van de servicekosten van uw vorige woning.
De energieprijzen en vaste kosten zijn op dit moment hoog. Misschien heeft u over 2023 bij de afrekening servicekosten bij moeten betalen. Wij verhogen uw voorschot om te voorkomen dat u in 2024 bij moet betalen.
Voor het nieuwe voorschot servicekosten houden we rekening met de huidige tarieven en het verbruik. Het kan zijn dat u nu terugkrijgt over 2023, maar dat uw voorschot voor 2024 niet lager wordt. Het kan ook dat uw voorschot verhoogd wordt.
U betaalt nooit te veel. Blijkt volgend jaar dat u te veel voorschot heeft betaald, dan wordt dit met u verrekend in de afrekening over 2024. Deze ontvangt u uiterlijk 1 juli 2025.
Woont u in een complex waarin ook uw woning via ons verwarmd wordt?
Dan heeft uw complex in 2023 van de overheid de eenmalige subsidie ‘Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluitingen’ ontvangen. Dit is een tegemoetkoming voor uw stookkosten. In 2023 zijn de kosten voor energie dus lager dan normaal. Voor 2024 geeft de overheid deze tegemoetkoming niet.
Uw energiekosten worden dus hoger dan over 2023. Daarom passen wij de vastgestelde voorschotten nog niet aan.
Voor het nieuwe voorschot servicekosten houden we rekening met de huidige tarieven en het verbruik. Het kan zijn dat u nu terugkrijgt over 2023, maar dat uw voorschot voor 2024 niet lager wordt. Het kan ook dat uw voorschot verhoogd wordt.
U betaalt nooit te veel. Blijkt volgend jaar dat u te veel voorschot heeft betaald, dan wordt dit met u verrekend in de afrekening over 2024. Deze ontvangt u uiterlijk 1 juli 2025.