Regelen bij verhuizen

Bij een verhuizing komt veel kijken. Hieronder vindt u informatie om u op weg te helpen.

Veel gevraagd over Regelen bij verhuizen

Moet ik een verhuizing melden bij mijn inboedelverzekeraar?

Ja, geef uw verhuizing op tijd door aan uw verzekeraar. Vraag na of uw inboedel tijdens de verhuizing verzekerd is. Dit is niet bij alle verzekeraars het geval. Dit hangt af van uw polis.

Hoe geef ik mijn eindstanden van gas, water en elektriciteit door?

U kunt uw meterstanden online doorgeven aan uw water- en energieleveranciers. U kunt hiervoor ook formulieren aanvragen. Regel dit een paar weken voor uw verhuizing en bewaar de meterstanden totdat alles klaar is.

Vergeet u ook niet de bedrijven waarbij u een contract heeft voor telefoon, kabel TV (glasvezel) en internet op de hoogte te brengen.

Ik heb zelf geklust in mijn woning. Nu ga ik verhuizen. Krijg ik een vergoeding voor de aanpassing?

In bijzondere gevallen kunt u een vergoeding krijgen. Meer informatie staat in de folder 'Zelf uw woning aanpassen'.

Moet ik mijn verhuizing doorgeven bij de gemeente?

Ja, als u verhuist moet u dat melden bij de gemeente waar u gaat wonen. Dit kunt u online regelen. U kunt uw verhuizing doorgeven vanaf 4 weken vóór de verhuisdatum tot uiterlijk 5 dagen erna. Uw verhuizing wordt dan verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP).

Wat gebeurt er met mijn huurtoeslag als ik ga verhuizen?

Ontvangt u huurtoeslag? Dan is het belangrijk dat u op het goede adres staat ingeschreven. Het is ook van belang dat u uw verhuizing op tijd meldt bij uw (nieuwe) gemeente. Gaat u in een ander huurhuis wonen? Geef dan uw nieuwe huur aan de Belastingdienst door. Zo voorkomt u dat uw huurtoeslag wordt stopgezet.

Verhuist u naar een woning waarvoor u geen toeslag kunt krijgen? Zoals een koopwoning of een woning in het buitenland? Zet uw huurtoeslag dan stop.

U kunt de wijzigingen doorgeven op www.belastingdienst.nl/toeslagen.