Sloop en herhuisvesting

Veel gevraagd over Sloop en herhuisvesting

Wat is een sociaal plan?

Algemeen

Bij sloop of grote renovatie maken we altijd afspraken met de huurders over de regelingen en vergoedingen. Deze afspraken leggen we vast in een sociaal plan.
Het bestuur van ’thuis moet dit plan officieel goedkeuren. Na goedkeuring heb je pas recht op de regelingen en de vergoedingen uit het sociaal plan.

Wat is huurgewenning?

Algemeen

Huurgewenning is bedoeld om de overgang van je oude naar je nieuwe huurprijs betaalbaar te maken. Je kunt recht hebben op huurgewenning als je nieuwe kale huurprijs veel hoger is dan je oude kale huurprijs.

Je kunt huurgewenning aanvragen als je verhuist vanwege de sloop van jouw woning en huurgewenning is afgesproken in het Sociaal Plan. In het Sociaal Plan staan de voorwaarden waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor huurgewenning.

Wanneer krijg ik de verhuiskostenvergoeding?

Algemeen

We betalen de vergoeding in één keer uit. Binnen twee weken na ondertekening van het nieuwe huurcontract staat het bedrag op je rekening.

Mijn woning wordt gesloopt. Krijg ik een vergoeding als ik moet verhuizen?

Algemeen

Je ontvangt de wettelijke verhuiskosten- en herinrichtingsvergoeding. De overheid bepaalt elk jaar de hoogte van deze vergoeding. Hiermee kun je de verhuizing regelen en nieuwe spullen kopen.

Let op: je hebt pas recht op een verhuiskostenvergoeding als dat is afgesproken in een sociaal plan. Het sociaal plan stellen we op als jouw woning wordt gesloopt.

Bij een tijdelijk huurcontract heb je geen recht op een verhuiskostenvergoeding.

Als ik vóór de uiterste verhuisdatum geen andere woning gevonden heb, hoe gaat het dan?

Algemeen

Je hebt ruim de tijd om een woning te vinden. Ben je in de laatste maanden nog niet verhuisd? Dan bieden wij jou vervangende woonruimte aan. We proberen zoveel mogelijk met jouw wensen rekening te houden, maar kunnen niet beloven dat dat altijd lukt. Wij raden je daarom aan om zelf op tijd te reageren op woningen. Daarmee verhoog je de kans dat je een woning vindt die bij je past.

Let op: ’thuis biedt jou pas een wisselwoning aan als het sociaal plan ingaat.

Bij een tijdelijk huurcontract moet je zelf een vervangende woning zoeken. ’thuis kan je daarbij niet helpen.

Mijn woning wordt gesloopt. Hoe gaat dat in zijn werk?

Algemeen

Als wij jouw woning slopen, dan informeren wij je op tijd. Vaak hoor je dit meer dan een jaar voor de sloop. We vinden het belangrijk dat je genoeg tijd hebt om een nieuwe plek te vinden. Tijdens een huisbezoek krijg je uitleg over allerlei zaken. Zoals over een vervangende woning of de vergoeding die je krijgt. Al deze afspraken staan ook in een sociaal plan. Er is een vast team voor de bewonersbegeleiding. Zij houden je goed op de hoogte en bij hen kun je terecht met vragen.

Mijn woning wordt gesloopt. Krijg ik een wisselwoning?

Algemeen

Als wij jouw woning slopen dan heb je als huurder recht op urgentie. Je krijgt dus voorrang op andere woningzoekenden om vervangende woonruimte te vinden. Daarbij helpen wij jou ook als dat nodig is. In het sociaal plan dat wij opstellen in overleg met de bewoners staat:

  • hoe urgentie in zijn werk gaat;
  • wanneer je urgentie krijgt;
  • of je kunt terugkeren naar nieuwbouw.

Dit is meestal een traject van vele jaren. Je krijgt ruim de tijd om te verhuizen.

Huur je van ons een sloopwoning via een tijdelijk contract, dan moet je zelf voor vervangende woonruimte zorgen. Dit wordt je bij het afsluiten van de huurovereenkomst verteld.

Mijn woning wordt gesloopt. Krijg ik verhuiskostenvergoeding als ik niet bij ’thuis ga huren?

Algemeen

Als je gaat huren bij een andere corporatie en niet bij ’thuis heb je recht op de verhuiskostenvergoeding.

Let op: je hebt pas recht op een verhuiskostenvergoeding als dat is afgesproken in een sociaal plan. Het sociaal plan stellen we op als jouw woning wordt gesloopt.