Glasfonds

Het Glasfonds is een collectieve verzekering waarvoor u maandelijks en klein bedrag betaalt. Ontstaat er glasschade buiten uw schuld? Dan kunt u de schade aan ons doorgeven. Wij zorgen er dan voor dat het glas vervangen wordt.
U wordt automatisch lid van het Glasfonds als u een woning gaat huren bij 'thuis.

Veel gevraagd over Glasfonds

Ben ik verzekerd tegen glasschade?

Algemeen

Zodra u als nieuwe huurder een woning gaat huren bij 'thuis, wordt u automatisch lid van het Glasfonds. Het Glasfonds is een collectieve verzekering. 'thuis neemt voor een kleine maandelijkse bijdrage glasherstel voor haar rekening. Hierbij geldt een maximum van 2 schaden per adres per jaar met uitzondering van die situaties waarin heel duidelijk is dat de huurder niets te verwijten valt. Indien u schade heeft aan een door u zelf aangebrachte verbouwing/aanpassing, herstellen wij deze niet. De kosten zijn voor huurder.

Wat is er verzekerd in het Glasfonds?

Algemeen

  • Vervangen van alle daglicht doorlatende beglazing die horen bij het gehuurde, zoals enkel- en dubbel glas, glazen lichtkoepels en lichtstraten.
  • Vervangen van beschadigde glaslatten;
  • Nemen van nodige maatregelen om een door glasschade ontstane opening (tijdelijk) dicht te maken.
  • Herstel van beglazing na vernielingen door een onbekende dader. Hiervoor moet u binnen 14 dagen nadat de schade is ontstaan een proces verbaal aanleveren.
  • Herstel van glasschade als gevolg van werkzaamheden in opdracht van ’thuis.
  • Het vervangen van dubbele glas die lek geslagen is. Voorwaarde is dat er geen sprake is van onjuist of oneigenlijk gebruik.

Vervangen van beglazing van algemene en gezamenlijke ruimten van een gebouw valt onder het onderhoud dat wordt uitgevoerd door ’thuis

Schade aan een door u zelf aangebrachte verandering (ZAV) herstellen wij niet. De kosten hiervoor zijn voor uw eigen rekening. 

Wat valt buiten het Glasfonds?

Algemeen

  • Glas in zelf aangebrachte veranderingen of toevoegingen van de huurder (doucheschermen, balkonschermen). Deze zijn voor rekening van de huurder.
  • Ruitschade door opzet of (grove) nalatigheid. Dus ook vervangen van een ingetikte ruit doordat u zich heeft buitengesloten. De huurder moet schade zelf verhelpen en vergoeden.
  • Hard- en volglazen deuren die niet van ’thuis zijn.
  • Vastzetten en vervangen van een spiegel.
  • Het vervangen van beschilderd glas, glas met opschriften of versierd glas (etswerk, gebrandschilderd glas, glas in lood, gebogen glas). Dit wordt vervangen door “gewoon glas”.
  • Het vervangen van dubbele beglazing die lek gaat door veroudering of slijtage. Dit hoort bij het onderhoud dat wordt uitgevoerd door ’thuis.
  • Het vervangen van dubbele glas bij een thermische breuk door niet juist gebruik. Bijvoorbeeld door plakfolie op HR++ glas of stoffering en of zonwering dat niet juist is aangebracht).
  • Het vervangen van kunststof lichtkoepels. Dit hoor bij het onderhoud dat wordt uitgevoerd door ’thuis.
  • Het bijwerken van schilderwerk nadat glas of glaslatten zijn vervangen. Dit hoort bij het onderhoud dat door ’thuis wordt uitgevoerd.
  • Het vervangen van speciale kunststof gevelpanelen hoort bij het onderhoud dat door ’thuis wordt uitgevoerd.

Wat betaal ik voor het Glasfonds?

Algemeen

De kosten zijn € 1,25 per maand. Hierbij geldt een maximum van 2 schades per adres per jaar met uitzondering van die situaties waarin heel duidelijk is dat de huurder niets te verwijten valt.

Wat kan ik doen bij glasschade?

Algemeen

Heeft u glasschade? Dan is het belangrijk dat u het glas zo snel mogelijk laat vervangen.

  • Huurt u in Eindhoven, Best of Son en Breugel, dan mag u rechtstreeks bellen met Swinkels Glascentrale (040) 244 06 47.
  • Woont u in Veldhoven of Waalre, neemt u dan contact op met Verbo Glashandel (040) 245 56 55.
  • Woont u in een gebouw met een Vereniging van Eigenaren (VvE)? Bel ons dan op (040) 24 99 999.

Waar moet ik glasschade melden?

Algemeen

  • Huurt u in Eindhoven, Best of Son en Breugel dan mag u rechtstreeks bellen met Swinkels Glascentrale (040) 244 06 47.
  • Woont u in Veldhoven of Waalre, neemt u dan contact op met Verbo Glashandel (040) 245 56 55.
  • Woont u in een VvE complex? Bel ons dan op (040) 24 99 999.

Kan ik onbeperkt glasschades melden als ik lid ben van het Glasfonds?

Algemeen

U kunt per adres maximaal 2 keer per jaar een glasschade melden. Uitzondering hierop zijn situaties waarin heel duidelijk is dat de huurder niets te verwijten valt. 

Als u schade heeft aan een door u zelf aangebrachte verandering (ZAV), herstellen wij deze niet. De kosten hiervoor zijn voor u.