Afrekening servicekosten

Veel gevraagd over Afrekening servicekosten

Wanneer ontvang ik de afrekening servicekosten?

Algemeen

U ontvangt de afrekening ieder jaar voor 1 juli. U krijgt de afrekening voor de periode dat u in de woning woonde in het voorgaande jaar.

Heeft u uw afrekening servicekosten niet ontvangen voor 1 juli? Dan ontvangt u van ons een brief waarin staat dat deze later is. Uw afrekening servicekosten ontvangt u dan zo snel mogelijk.

Ik heb een afrekening servicekosten ontvangen. Waarom krijg ik een afrekening?

Algemeen

Je betaalt maandelijks een bedrag vooruit voor servicekosten. In jouw huurovereenkomst zie je een overzicht van de servicekosten. Met de informatie van de echte kosten rekenen wij jaarlijks met jou af. Betaalde je teveel vooruit? Dan krijg je geld terug. Waren de echte kosten hoger dan het door jou vooruit betaalde bedrag? Dan betaal je bij. Een overzicht van de kosten en de vooruit betaalde bedragen staat op jouw afrekening.

Kan ik de teveel betaalde servicekosten op mijn eigen bankrekening terugkrijgen? Een organisatie betaalt de huur.

Algemeen

Je krijgt de servicekosten terug op jouw eigen rekening. Dit rekeningnummer melden wij ook in de eindafrekening.

Ik heb de huur opgezegd. Wanneer krijg ik de afrekening servicekosten?

Algemeen

De servicekosten over het voorgaande jaar rekenen wij voor 1 juli van het nieuwe jaar met jou af. Op jouw nieuwe adres krijg je de afrekening van de servicekosten van jouw vorige woning.

Waarom rekenen jullie de servicekosten een keer per jaar af?

Algemeen

Wij ontvangen van onze leveranciers elk jaar de afrekening. Die rekeningen zijn de basis voor de afrekening van uw servicekosten. Onze leveranciers geven ons nieuwe prijzen door. Deze nieuwe prijzen gebruiken wij voor het berekenen van de nieuw vooruit te betalen bedragen.

Waarom betaal ik administratiekosten over de afrekening servicekosten?

Algemeen

Wij maken kosten voor het opstellen, boeken en betalen van rekeningen en afrekeningen. Een deel van die kosten berekenen wij aan u door.

Waarom moet ik extra betalen bij mijn afrekening servicekosten 2023?

Algemeen

U heeft een afrekening servicekosten 2023 gehad en u moet bijbetalen. We leggen u uit waarom.

De totale kosten in 2023 zijn hoger door:

  • De energietarieven zijn flink gestegen de afgelopen jaren. ’thuis had toen een vast tarief bij de leverancier. Uw energietarieven gingen daardoor dus niet omhoog. In 2023 hadden we geen vast tarief bij de leverancier, de tarieven zijn toen wel fors omhooggegaan.
  • De tijdelijke verlaging van 9% btw op energiekosten is afgelopen, de btw is nu weer 21%.
  • Het prijsplafond dat u misschien had voor uw energiekosten, geldt niet voor gemeenschappelijke ruimten. Hiervoor was dus geen maximaal bedrag.

De voorschotten zijn veranderd op 1 juli 2023. U betaalt sinds de tweede helft van het jaar een hoger voorschot. Dit is alleen niet genoeg om de hogere kosten voor het hele jaar te op te vangen. 

Hierdoor moet u over 2023 bijbetalen.

Wat betekent dat voor het voorschot in 2024?

De energietarieven zijn iets gedaald, maar de vaste kosten van de energieleverancier zijn hoger geworden. Dat betekent dat we de voorschotten niet altijd gelijk kunnen houden of kunnen verlagen. Soms is het zelfs nodig om de voorschotten per 1 juli 2024 verder te verhogen. Zo proberen we ervoor te zorgen dat u bij de afrekening over 2024 niet bij hoeft te betalen.

U betaalt nooit te veel. Blijkt volgend jaar dat u te veel voorschot heeft betaald, dan wordt dit met u verrekend in de afrekening over 2024. Deze ontvangt u uiterlijk 1 juli 2025.