Gas en elektra

Veel gevraagd over Gas en elektra

Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

Algemeen

Bij stroomstoringen zijn kleine reparaties voor uzelf. Kijkt hiervoor eerst in het 'OnderhoudsABC'.

Heeft u een elektriciteitsstoring? Doe altijd eerst een stekkerproef om uit te sluiten dat het aan uw eigen apparatuur ligt:

  • Haal alle stekkers uit de stopcontacten en zet alle lampen uit.
  • Schakel daarna alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast in.
  • Stop alle stekkers weer één voor één terug in de stopcontacten.

Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? De kans is groot dat dit apparaat de storing veroorzaakt. Vervangen of repareren van het apparaat is dan de oplossing.

Geeft geen enkel apparaat een probleem? U heeft niet teveel apparaten tegelijk op 1 stroomgroep aangesloten? En valt de stroom toch uit? Dan is er misschien iets met de elektriciteitsinstallatie aan de hand. Dien hiervoor een reparatieverzoek in door te klikken op de groene knop 'Reparatieverzoek indienen' of bel ons op (040) 24 99 999.

Let op: Blijkt dat de storing toch door uw eigen apparaten of door uzelf is veroorzaakt? Dan betaalt u alsnog de reparatiekosten. Wij sturen u dan een rekening.

Als er een algemene stroomstoring is kunt u bellen met het meldpunt gas en stroom 0800-9009 of ga naar www.gasenstroomstoringen.nl. Hier kunt u controleren of er in uw wijk een stroomstoring is.

In mijn woning is de waterdruk laag. Wat kan ik doen?

Algemeen

Is dit in uw hele woning zo? En hebben de buren dit probleem ook? Neem dan contact op met Brabant Water via (073) 683 80 00.

Verschilt de druk bij elke kraan? Dan staat uw hoofdkraan misschien niet goed open. Kijk voor de zekerheid in de meterkast of kelderkast of de hoofdkraan goed open staat.

Ook kan het zeefje op de kraan verkalkt zijn. Deze kunt u eraf draaien en schoonmaken met azijn.

Woont u in een appartementencomplex? Dien dan een reparatieverzoek in door te klikken op de groene knop 'Reparatieverzoek indienen'. Of bel ons op (040) 24 99 999.

Wat kan ik doen als ik geen warm water meer heb?

Algemeen

Kijkt u eerst of het om één kraan gaat of om meerdere kranen. Gaat het om één kraan? Grote kans dat het probleem bij de kraan zelf zit. Heeft u een serviceabonnement? Dan kunt u een reparatieverzoek indienen door te klikken op de groene knop 'Reparatieverzoek indienen' of bel ons op (040) 24 99 999. Gaat het om meerdere kranen? Kijk dan of de waterdruk van uw verwarmingsketel voldoende is. Op de ketel zit een metertje waarop u dit kunt zien. De waterdruk moet tussen de 1,5 en 2 bar zijn. Is de druk hoog genoeg? Bel dan met het onderhoudsbedrijf. U vindt het telefoonnummer op de sticker op uw CV- of warmte-installatie.

Wat moet ik doen als ik gaslucht ruik?

Algemeen

Sluit direct de gaskraan en indien mogelijk de hoofdgaskraan. Open uw ramen. Gebruik geen vuur en steek geen sigaret op. Neem meteen contact met ons op via (040) 24 99 999. Bel niet vanuit uw eigen huis, maar ga hiervoor naar buiten of naar de buren. Buiten kantoortijden verbinden wij u automatisch door naar onze achtervang.

Tip: een gasslang naar een los gasfornuis heeft altijd een uiterste gebruiksdatum. Deze datum staat op de gasslang. Als die verouderd is kan dat gevaarlijk zijn. Controleer dus regelmatig uw gasslang. 

De buitenlamp in het achterpad werkt niet meer, wat moet ik doen?

Algemeen

Dan kunt u dit melden bij onze onderhoudsservicelijn door te klikken op de groene knop 'Reparatieverzoek indienen'.

Voordat u contact opneemt of een melding maakt, zorg er dan voor dat u weet bij welk huisnummer de kapotte lamp hangt.

Als u zelf de armatuur opgehangen heeft moet u de armatuur en/of lamp ook zelf vervangen.

De verlichting in de algemene ruimte of in het trappenhuis is defect. Wat moet ik doen?

Algemeen

U kunt dit via het klantportaal of onze website melden door te klikken op de groene knop 'Reparatieverzoek indienen'. Ook kunt u telefonisch contact met ons opnemen op telefoonnummer (040) 24 99 999.