“We zijn geweldig opgevangen”

Suzanne Geerts vertelt

“In een paar minuten stond alles blank.” Suzanne Geerts, een van onze huurders uit Veldhoven, kan er inmiddels weer om lachen. Dat was anders toen het huis van haar gezin werd getroffen door een enorme wolkbreuk, uitgerekend tijdens de renovatie van het dak. Gelukkig merkte ze dat we als woonstichting ons motto ‘samen thuis’ ook in zo’n situatie waarmaken.

Fijn thuis

Suzanne vertelt dat ze al sinds 2015 aan de Pompenmaker woont. Ze heeft het er goed naar haar zin. “Veldhoven is gemoedelijk, een beetje dorps. De kinderen kunnen in de buurt lekker spelen. De school zit twee straten verderop en het City Centrum is vlakbij. Bovendien biedt het huis voor iedereen voldoende ruimte.” Ze had binnen net alles zo gemaakt als ze graag wilde toen het noodlot toesloeg.

Alles tegen

“Met de renovatie zou ons huis ook meteen worden verduurzaamd”, zegt Suzanne. Al het asbest werd gesaneerd en het ventilatiesysteem, de deuren en kozijnen werden vervangen. In de kozijnen werd HR+++-glas geplaatst en de wanden werden voorzien van spouwmuurisolatie. Daarnaast werd het complete dak vervangen en geïsoleerd. Bij de bewoners die daarvoor hadden gekozen kwamen er vervolgens zonnepanelen bovenop. Suzanne: “Wij waren als een van de laatsten aan de beurt. Toen ze aan ons dak toekwamen, wisten ze dat er regen op komst was. Maar ze verwachtten ruim daarvóór klaar te zijn. De inspecteur die de asbestsanering op zolder moest goedkeuren, kwam alleen later dan verwacht en de bui een uur vroeger. En hij was veel heviger dan voorspeld.”

Wolkbreuk

Als we vragen waarom de aannemer de gok had gewaagd, legt Suzanne uit: “Normaal gesproken was een dak dat openlag in drie kwartier weer dicht. En de buien die er tot dan toe waren geweest vielen steeds wel mee. Maar ditmaal ging het zo hard tekeer. In geen tijd was alles nat. Van boven tot beneden. Via het gat van een asbest pijp die net verwijderd was, stroomde het water zo ons huis in. En op de slaapkamers droop het via de leidingen en de plafonds naar binnen. Ik was op mijn werk, verderop in Veldhoven. Daar was nog niets van het noodweer te merken.”

Snel schakelen

Suzanne vertelt dat er vervolgens ongelofelijk snel werd geschakeld. Door de aannemer en door ’thuis. “Alle bouwmedewerkers die in de buurt aan het werk waren kwamen helpen dweilen. Er stonden ineens wel twintig man binnen. Ondertussen regelde de aannemer een opvangplek voor ons op een camping in de buurt. Omdat ik astmatisch ben, kreeg ik alleen al snel last van het vocht in huis en op de camping. Dus zocht Tijs, sociaal projectleider van ’thuis, een alternatief: een ruimte in hotel Van der Valk. En een paar dagen later konden we in de tijdelijke douche-en-schaftwoning verderop in onze straat terecht. Die was door ’thuis in een noodtempo klaargemaakt voor onze komst. Wat een superservice. We zijn echt geweldig opgevangen.” 

Schilderhulp

Sociaal projectleider Tijs en de bewonersbegeleider van bouwbedrijf Knaapen hielden ook de weken na het noodlottige voorval nog een vinger aan de pols. Niet voor niets, de schade was namelijk enorm. Suzanne: “Alles moest opnieuw gedaan worden. Alleen wat in de kasten had gelegen, was eigenlijk nog bruikbaar, plus de eettafel met een paar stoelen. Voor de rest moesten we alles weggooien. Ook de gloednieuwe keuken.” Het gezin was dan ook blij dat ’thuis en Knaapen hen hielpen waar het kon. “Ze hebben alle wanden voor ons geschilderd. Uiteindelijk is er zelfs meer gedaan dan afgesproken. En op het laatst heeft een heel team ons geholpen met overhuizen.”

Dank, lieve buren

Wat Suzanne nooit zal vergeten is de hulp die ze van buren kregen. “Iedereen leefde mee. De hele buurt hielp ons met wassen. Maar er waren ook mensen die zo lief waren om te zorgen voor een hapje te eten of voor een lunchpakketje voor de kinderen op schooldagen. Onze jongsten zijn zelfs door buren van school gehaald”, vertelt ze dankbaar. Dat is nog eens wat je noemt ‘samen ’thuis’.